Iblant kan det føles overveldende og vanskeligere enn det behøver å være å få svar på sine spørsmål om hva man skal tenke på når man innleder et samarbeid med et inkassoselskap. I denne artikkelen gir vi svar på noen av de vanligste spørsmålene vi pleier å få.
Har du kunder som ikke betaler – eller som alltid betaler sent? I så fall er du slett ikke alene om det. Du kan sende et inkassokrav så snart betalingsfristen på en faktura er utløpt, men mange vegrer seg for å gjøre dette fordi de ikke vil risikere kunderelasjonen. Noe som naturligvis er forståelig ettersom man som bedrift er avhengig av sine kunder. Det man ofte glemmer i disse situasjonene, er at ved å anvende rett inkassoselskap øker man sannsynligheten for at betalingen kommer inn raskere. Ved å ha et inkassoselskap som mellomledd lærer du kundene å prioritere din bedrifts fakturaer, og i lengden fører det til en forbedret kunderelasjon.
Derfor er det ekstra viktig å velge et inkassoselskap som prioriterer kunderelasjonen. Hos Alektum Group prøver vi alltid å se og forstå mennesket bak gjelden og skape de rette forutsetningene for å gjøre reisen mot et gjeldfritt liv så smertefri som mulig – dette gjennom en kontinuerlig dialog med gjeldsinnehaverne og individtilpassede løsninger. Et inkassokrav innebærer ikke at din kunde omgående får en betalingsanmerkning eller havner i et offentlig register.
I dag betales nesten hver femte faktura mer enn en uke for sent ifølge en statlig undersøkelse. Jo lengre tid en faktura er ubetalt, desto større er også risikoen for at betalingen uteblir helt, noe som kan bidra til en anstrengt likviditet samt at dere selv får problemer med å betale deres fakturaer.
Selvfølgelig er det mulig å utføre inkassohåndteringen på egen hånd. Derimot innebærer det en hel del administrasjon, samtidig som dere må sikre at dere følger inkassoloven i alle ledd av prosessen. Det er flere fordeler ved å bruke en ekstern part for sine inkassokrav. Ved å legge inkassohåndteringen i sikre hender, hender som har arbeidet med dette i nærmere 30 år, sikrer dere at dere følger reglene samtidig som dere minsker den administrative belastningen. Dessuten sitter vi på løsninger som muliggjør at vi kan håndtere hvert individ etter deres forutsetninger – alt for å finne den beste mulige løsningen for nettopp den personen.
Alt du trenger å gjøre, er å kontakte oss så sørger vi for å ta hånd om saken og kreve betaling fra kunden i samsvar med de lover og regler som gjelder i det landet der kunden befinner seg. Vi finnes på 18 markeder i Europa og kan dermed sikre prosessen uansett hvilket land din kunde befinner seg i.