KPI-er du kan bruke når du evaluerer inkassopartneren din

Når du anskaffer og sammenligner inkassoselskaper, kan det være vanskelig å treffe rett ettersom det er mange ting som skal stemme – fra fleksibiliteten i integrasjonen, kundeservice overfor kundene dine og brukervennligheten til kundewebben, til de økonomiske aspektene. Når du evaluerer en inkassopartner, er det derfor viktig å etablere nøkkelindikatorer (KPI-er) eller viktige verdidrivere for å måle effektivitet, optimalisere scoring og sikre større forutsigbarhet i kontantstrømmen. Her er noen KPI-er du kan bruke når du evaluerer inkassopartneren din:

Løsningsgrad

Løsningsgraden er prosentandelen av den totale gjelden som partneren din kan inndrive. Det er en rekke faktorer som kan påvirke løsningsgraden betydelig, noe som gjør det til en viktig KPI å måle.

Kundetilfredshet og kundefrafall

Ofte slutter ikke kundereisen bare fordi et inkassobyrå overtar gjelden. Det er viktig å huske at inkassofasen kan sees på som en forlengelse av kundeservicen din, og det er derfor avgjørende at inkassopartneren din behandler kundene dine med respekt og profesjonalitet. Ved å måle kundetilfredshet kan du sikre at partneren din ikke skader merkevaren din, samtidig som du minimerer kundetap, også kjent som churn.

Fleksibilitet

En partner som er fleksibel når det gjelder implementering, integrering og også under samarbeidet, for eksempel for å optimalisere prosesser eller løse eventuelle problemer, kan være avgjørende for et vellykket samarbeid. Må du for eksempel tilpasse deg for integrasjonen, eller kan det gjøres effektivt?

Compliance

Partneren din må selvfølgelig overholde alle gjeldende lover og forskrifter som gjelder for inkassobransjen. KPI-er for samsvar sikrer at inkassopartneren din følger alle reglene, og minimerer den juridiske risikoen for virksomheten din.

Rapportering og kundeportal

Velg et inkassoselskap med velutviklede digitale tjenester. Hvis de for eksempel har et system for alle markeder, kan det lette oppfølgingen betydelig. Kan du enkelt se status for enkeltsaker, eller selv få en oversikt over sakene dine? Du bør kunne generere regelmessige rapporter om utførte inkassoaktiviteter. Rapportering av KPI-er vil hjelpe deg med å holde oversikt over inkassoselskapets resultater, samtidig som du kan overvåke fremdriften mot å nå målene dine.

Åpenhet og oppfølging

Det er viktig at inkassopartneren din er åpen om sine aktiviteter og prosesser. Du bør også samarbeide med en partner som sørger for regelmessig oppfølging for å optimalisere resultater, høy kvalitet og fremdrift i samarbeidet.